Piirroskuvina erilaisia lapsihahmoja, jotka hyppivät ilmaan.

Home > Kunta ja hallinto > Lapsiys­tä­väl­li­nen Liperi

Lapsiys­tä­väl­li­nen Liperi

Millai­nen on Lapsiys­tä­väl­li­nen Kunta?

UNICEF raken­taa yhdessä kuntien kanssa lapsiys­tä­väl­listä Suomea. Kaikki kunnat voivat hakea mukaan UNICE­Fin maksut­to­maan Lapsiys­tä­väl­li­nen kunta ‑malliin. Se auttaa kuntia edistä­mään erityi­sesti heikoim­massa asemassa olevien lasten oikeuk­sia. Malli perus­tuu YK:n lapsen oikeuk­sien sopimuk­seen.

Liperi on mukana Unice­fin Lapsiys­tä­väl­li­nen kunta ‑työssä.

Toimin­ta­malli asettaa lapset ja nuoret tärke­ään rooliin Liperin kunnan kaikessa toimin­nassa. Lapsiys­tä­väl­li­nen kunta ‑tunnus­tuk­sen saami­nen edellyt­tää, että toimin­ta­malli on käytössä kaikilla Liperin kunnan palve­lua­loilla ja hallin­nossa sekä työ lasten ja nuorten hyväksi on jatku­vaa ja suunni­tel­mal­lista.

Tunnus­tusta voi hakea Unice­filta jos työ on edennyt mallin kritee­rien pohjalta tehdyn toimin­ta­suun­ni­tel­man mukaan.

Lapsiys­tä­väl­li­nen Liperi ‑työssä ajankoh­taista

Tällä hetkellä (syksy 2024) Liperissä toteu­te­taan UNICE­FIn Lapsiys­tä­väl­li­nen Kunta ‑mallin tavoit­teita ja toimen­pi­teitä. Mikäli työmme on edennyt toimin­ta­suu­ni­tel­man tavoit­tei­den mukai­sesti ja toimen­pi­teet ovat toteu­tu­neet, voi UNICEF myöntää kunnalle Lapsiys­tä­väl­li­nen kunta ‑tunnus­tuk­sen.

Seuraava UNICE­Fin arvioin­ti­ta­paa­mi­nen pidetään maalis­kuussa 2025.

Toimin­ta­suun­ni­telma

Liperin toimin­ta­suun­ni­telma UNICE­FIn Lapsiys­tä­väl­li­nen Kunta ‑mallin on tulossa pian sivus­tol­lemme.

Kunnas­samme toimin­ta­suun­ni­tel­maan kuuluu viisi suurta tavoi­tetta ja niiden toteu­tu­mi­seksi erilai­sia toimen­pi­teitä.

Ensim­mäi­sessä tavoit­teessa Liperin kunnassa tutus­tu­taan lapsen oikeuk­siin.

  • Kunnan viran­hal­ti­jat, työnte­ki­jät, luotta­mus­hen­ki­löt ja keskei­set sidos­ryh­mät pereh­ty­vät lapsen oikeuk­siin.
  • Lapset ja nuoret tutus­tu­vat lapsen oikeuk­siin varhais­kas­va­tuk­sessa, perus­o­pe­tuk­sessa ja nuori­so­työssä.
  • Liperin kunnan kesätöissä työllis­te­tään joka kesä lapsen oikeuk­sien agent­teja.
  • Lapsiys­tä­väl­li­nen Liperi ‑verkko­si­vulta löytyy tietoa lapsen oikeuk­sista ja lasten, nuorten ja lapsi­per­hei­den elämään liitty­vistä toimin­noista.

Toisessa tavoit­teessa Liperissä tehdään Lapsi­vai­ku­tus­ten arvioin­tia (LAVA).

  • Lapsi­vai­ku­tus­ten arvioin­tiin tehdään ohjeet ja luotta­mus­hen­ki­löt koulu­te­taan aihee­seen.
  • Lapsi­vai­ku­tus­ten arvioin­tia toteu­te­taan kunnan päätök­sen­teossa.

Kolman­nessa tavoit­teessa lasten ja nuorten mieli­pi­teet huomioi­daan elinym­pä­ris­tön suunnit­te­lussa.

  • Lapsia ja nuoria kuullaan suunnit­te­lussa.
  • Lasten ja nuorten ikätaso huomioi­daan kunta­lais­ten kuule­mis­ti­lai­suuk­sissa.

Neljän­nessä tavoit­teessa lasten ja nuorten osallis­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia vahvis­te­taan.

  • Nuori­so­val­tuusto näkyy ja kuuluu Liperissä ja maakun­nal­li­sessa päätök­sen­teossa.
  • Liperiin perus­te­taan lapsi­par­la­mentti.
  • Lasten ja nuorten kuule­mista lisätään muun muassa oppilas­kun­ta­toi­min­nan kautta.

Viides tavoite on saatu lasten ja nuorten kuule­mi­sen kautta. Sen avulla pyritään alueel­li­seen ja talou­del­li­seen yhden­ver­tai­suu­teen.

  • Liperissä järjes­te­tään maksut­to­mia perhe­nuok­ka­reita.
  • Lapsille ja nuorille tarjo­taan apua harras­tus­ten löytä­mi­seen.
  • Lapsi­per­hei­den ja nuorten talou­den helpot­ta­mi­seksi järjes­te­tään arkitar­vik­kei­den kierrä­tystä.
  • Yhden­ver­tai­suutta ediste­tään erilai­sin kampan­join ja menetel­min.
  • Liperiin laadi­taan eri ikäisille kohden­ne­tut turval­li­sem­man tilan periaat­teet.

Miksi Lapsiys­tä­väl­li­seksi Kunnaksi?

  • Suuri osa lapsia koske­vista päätök­sistä tehdään kunnissa.
  • Kunnassa tehtä­vät päätök­set vaikut­ta­vat merkit­tä­västi siihen, miten kunnassa asuvien lasten oikeu­det ja hyvin­vointi toteu­tu­vat.
  • Lapsiys­tä­väl­li­nen kunta malli auttaa kuntia tekemään lasten hyvin­voin­nin kannalta oikeita ja pysyviä ratkai­suja lasten arjen palve­luissa ja kunnan hallin­nossa sekä päätök­sen­teossa.

Lapsiys­tä­väl­li­sessä kunnassa jokai­nen lapsi

  • tuntee olevansa arvokas
  • saa elää turvassa
  • saa harras­taa
  • on kavereita ja turval­li­nen aikui­nen
  • saa äänensä kuulu­viin
  • huomioi­daan päätök­sen­teossa

Lapsen oikeus on aikui­sen velvol­li­suus.

YK:n lapsen oikeuk­sien sopimus (LOS) on kaikkia alle 18-vuotiaita lapsia koskeva ihmisoi­keus­so­pi­mus. Se luette­lee lapsille kuulu­vat ihmisoi­keu­det ja asettaa valtioille ensisi­jai­sen vastuun toteut­taa ne.

Lapsen oikeuk­sien sopimus on UNICE­Fin työn perusta ja voima. Kun lapsen oikeu­det toteu­tu­vat, lapset saavat kasvaa ja käydä koulua terveenä, pelkää­mättä väkival­taa ja riistoa. Tämä on välttä­mä­tön edelly­tys kehityk­selle kaikkialla maail­massa.

Lapsiys­tä­väl­li­nen Liperi raken­tuu YK:n lapsen oikeuk­sien sopimuk­sen neljän yleis­pe­ri­aat­teen ympärille

  • Syrji­mät­tö­myys ja yhden­ver­tai­suus, 2. artikla
  • Lapsen edun ensisi­jai­nen harkinta, 3. artikla
  • Oikeus elämään ja kehit­ty­mi­seen, 6. artikla
  • Lapsen näkemyk­sen kunnioit­ta­mi­nen, 12. artikla

Tutustu Lapsiys­tä­väl­li­nen Kunta-malliin videon avulla ja osoit­teessa www.lapsiystavallinenkunta.fi/.

Yhteys­tie­dot