Lapset hyppivät pomppupalloilla ja askartelevat pöydän ääressä koulussa.

Home > Kasva­tus ja opetus > Perus­o­pe­tus > Opetus­suun­ni­telma

Opetus­suun­ni­telma

Perus­o­pe­tuk­sen järjes­tä­mistä ohjaa­vat opetusta koskeva lainsää­däntö, opetus­suun­ni­tel­man valta­kun­nal­li­set perus­teet ja opetus­suun­ni­telma.

Opetus­hal­li­tus laatii perus­o­pe­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­man perus­teet, jotka velvoit­ta­vat paikal­li­sia opetuk­sen järjes­tä­jiä. Opetus­suun­ni­tel­man perus­teet antavat yhtenäi­sen pohjan paikal­li­sille opetus­suun­ni­tel­mille. Paikal­li­nen opetus­suun­ni­telma, sitä tarken­ta­vat koulu­jen lukuvuo­si­suun­ni­tel­mat sekä muut suunni­tel­mat ohjaa­vat opetusta ja koulu­työtä  tarkem­min ja ottavat huomioon paikal­li­set tarpeet ja näkökul­mat.

Perus­o­pe­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­man perus­teet valmis­tui­vat vuonna 2014 ja otettiin käyttöön 1.8.2016. Opetus­suun­ni­tel­man perus­tei­siin on vuoden 2014 jälkeen tehty täsmen­nyk­siä ja lisäyk­siä.

Liperin perus­o­pe­tuk­sessa nouda­te­taan alueel­lista, Joensuun seudun perus­o­pe­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­maa.

Opetus­suun­ni­tel­massa määri­tel­lään oppiai­neet, oppiai­nei­den tavoit­teet ja sisäl­löt, jotka perus­tu­vat arvope­rus­tan, oppimis­kä­si­tyk­sen ja toimin­ta­kult­tuu­rin linjauk­siin. Opetus­suun­ni­tel­man on tarkoi­tus tukea koulun toimin­ta­kult­tuu­rin ja pedago­gii­kan kehit­tä­mistä.

Lue lisää alla olevista linkeistä:

Joensuun seudun OPS2016

Perus­o­pe­tuk­sen opetus­suun­ni­tel­man ydinasiat | Opetus­hal­li­tus