Kahdet isot ja yhdet pienet tennarit.

Home > Kasva­tus ja opetus > Lapsi­per­hei­den tuki > Varhais­kas­va­tuk­sen tukipal­ve­lut

Varhais­kas­va­tuk­sen tukipal­ve­lut

Tuemme lapsen kehitystä ja oppimista yksilöl­li­sesti. Tällä sivulla voit tutus­tua varhais­kas­va­tuk­sen tukipal­ve­lui­hin.

Vasuun perus­tuva varhais­kas­va­tuk­sen arki tukee kaikkia lapsia. Kaikessa tukemi­sessa tavoit­teena on, että lapsi pystyy toimi­naan oman yhtei­sönsä tasa-arvoi­sena jäsenenä. Yksilöl­li­nen huomioi­mi­nen ja tukemi­nen ovat normaa­lia toimin­taa eikä erilli­nen toimen­pide tuen tarpeessa oleville lapsille.

Kun tuen tarve havai­taan

Jos jokin lapsesi kehityk­sessä, oppimi­sessa, toimin­ta­ta­voissa tai missä tahansa muussa mieti­tyt­tää, on tärkeää, että otat asian puheeksi päivä­ko­dissa tai perhe­päi­vä­hoi­dossa tuttu­jen aikuis­ten tai yksikön vastaa­van kanssa. Aloite keskus­te­luun voi tulla myös varhais­kas­va­tuk­sesta, neuvo­lasta tai muilta lapsen kanssa toimi­vilta ammat­ti­lai­silta.

Varhais­kas­va­tuk­sen henki­lö­kun­nalla on tukenaan moniam­ma­til­li­nen tukitiimi, johon kuuluu erityi­so­pet­ta­jia (veo) ja hyvin­voin­ti­pe­da­go­geja. Lisäksi Liperin kunnassa työsken­te­lee perheoh­jaaja. Yhteis­työtä tehdään myös Liperin kunnalle vuonna 2022 siirty­neen Honka­lam­men koulun henki­lös­tön kanssa.

Tukitoi­mia suunni­tel­lessa pohdi­taan tarkasti, mihin tukea kohden­ne­taan. Tuemme lapsen vuoro­vai­ku­tusta ryhmässä, oppimi­sen taitoja, sosio­emo­tio­naa­li­sia taitoja sekä kielel­listä ja motorista kehitystä. Yhteis­työ­ver­kos­ton kanssa työsken­nel­täessä otamme huomioon lapsen ja perheen elämän kokonai­suu­den.

Liperin kunnan varhais­kas­va­tuk­sessa jokai­nen lapsi on tasa-arvoi­nen ja yhden­ver­tai­nen.

Lapsi on ensisi­jai­sesti ryhmän jäsen, ja kaikki tukitoi­met tuodaan tuttuun toimin­taym­pä­ris­töön. Toiminta järjes­te­tään niin, että kaikki lapset voivat olla mukana muiden lasten joukossa yksilöl­li­set tarpeen huomioi­den.
Lue lisää Liperin varhais­kas­va­tus­suun­ni­tel­masta!

Lapselle annet­tava tuki voi sisäl­tää pedago­gi­sia, raken­teel­li­sia ja hoidol­li­sia toimia. Lapsen tuen tarve, tukitoi­met sekä niiden toteut­ta­mi­nen ja arviointi kirja­taan lapsen varhais­kas­va­tus­suun­ni­tel­maan (vasu).

Tuen kolmi­ta­soi­suus

  1. Yleinen tuki on laadu­kasta ja suunni­tel­mal­lista vasua toteut­ta­vaa toimin­taa, joka kuuluu kaikille lapsille yksilöl­li­syys huomioi­den.
  2. Tehos­tettu tuki on luonteel­taan ennal­taeh­käi­se­vää ja määrä­ai­kaista. Tehos­tettu tuki muodos­tuu säännöl­li­sistä ja saman­ai­kai­sesti toteu­tet­ta­vista useista tukimuo­doista. Tukimuo­doista sovimme yhdessä lapsen, huolta­jien ja lapsen tukemi­seen osallis­tu­vien ammat­ti­lais­ten kanssa. Tuesta tehdään hallin­to­pää­tös.
  3. Erityi­nen tuki otetaan käyttöön, kun tehos­tettu tuki ei ole riittä­vää tai tuen tarve on jatku­vaa ja kokoai­kaista. Lapsella on hänen tuen tarpeensa sitä edellyt­täessä oikeus saada varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jan antamaa konsul­taa­tiota ja opetusta sekä varhais­kas­va­tuk­seen osallis­tu­mi­sen edellyt­tä­miä tulkit­se­mis- ja avusta­mis­pal­ve­luja ja apuvä­li­neitä. Tuesta tehdään hallin­to­pää­tös.

Tehos­te­tun ja erityi­sen tuen hallin­to­pää­tök­sissä kuullaan aina lapsen huolta­jia. Hallin­to­pää­tös voi olla myöntei­nen tai kieltei­nen ja vanhem­milla on oikeus muutok­sen­ha­kuun. Hallin­to­pää­tös tehdään aina uudes­taan, mikäli päätök­seen kirjat­tui­hin asioi­hin tulee muutok­sia.

Yksilö­tuen lisäksi toteu­te­taan ryhmään kohdis­tu­via raken­teel­li­sia tukitoi­mia. Näitä voivat olla esimer­kiksi pienryh­mä­toi­min­nan lisää­mi­nen, oppimi­sym­pä­ris­tö­jen muokkaa­mi­nen sekä kasva­tuk­sen ja opetuk­sen tietoi­nen tehos­ta­mi­nen. Ryhmässä voi työsken­nellä myös ryhmä­avus­ta­jia ja muita asian­tun­ti­joita. Tarvit­taessa lapselle järjes­te­tään muita tukipal­ve­luja ostopal­ve­luina.

Varhais­kas­va­tuk­sen tukitiimi

Liperissä toimii varhais­kas­va­tuk­sen tukitiimi, johon kuuluu erityi­so­pet­ta­jia (veo) ja hyvin­voin­ti­pe­da­go­geja. Varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jat ja hyvin­voin­ti­pe­da­go­git ovat osa varhais­kas­va­tus­pal­ve­luita.

Tukitii­min asian­tun­te­mus on kaikkien lasten, perhei­den ja henki­lös­tön saata­villa. Tukitii­min tehtä­vänä on auttaa jokaista lasta osallis­tu­maan ryhmän toimin­taan, raken­taa ja muokata toimin­taym­pä­ris­töä, edistää vuoro­vai­ku­tusta ja yhteis­työtä henki­lös­tön ja vanhem­pien kanssa.

Koko tukitiimi pyrkii vahvis­ta­maan lasten itsetun­te­musta positii­vi­sen pedago­gii­kan kautta. Tukitii­min ammat­ti­lai­set käyvät suunni­tel­lusti yksiköissä ja perhe­päi­vä­hoi­dossa.

Tukitiimi kokoon­tuu säännöl­li­sesti suunnit­te­le­maan tuen toteut­ta­mista ja arvioi­maan toteu­tet­tua tukea yksiköit­täin. Tukitii­mi­läi­sillä on eri alojen koulu­tusta ja osaamista. Tarvit­taessa he suunnit­te­le­vat yhdessä tukimuo­toja yksit­täi­sille lapsille tai koko ryhmälle.

Työme­ne­tel­mät vaihte­le­vat kunkin tiimi­läi­sen erityis­osaa­mi­sen mukaan. Tukitiimi tekee vahvaa yhteis­työtä muiden lasten kanssa toimi­vien ammat­ti­lais­ten kanssa. 

Tukitii­mi­läi­set tapaa­vat tarvit­taessa vanhem­pia ja osallis­tu­vat lasten vasukes­kus­te­lui­hin.

Varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jat osallis­tu­vat yhteis­työssä ryhmän henki­lös­tön kanssa lapsen tuen suunnit­te­luun, toteut­ta­mi­seen ja arvioin­tiin tarvit­taessa.  Varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jan asian­tun­te­musta hyödyn­ne­tään henki­lös­tön ja huolta­jien konsul­toin­nissa. 

Erityi­so­pet­ta­jan antama osa-aikai­nen erityi­so­pe­tus voi toteu­tua lapsi­koh­tai­sena tai ryhmässä toteu­tet­ta­vana opetuk­sena. Tukea voidaan toteut­taa myös saman­ai­kai­so­pe­tuk­sena tai yhtei­so­pet­ta­juu­tena lapsen oman ryhmän opetta­jan kanssa. (Varhais­kas­va­tus­laki 540/2018.)

Varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­ta­jiin voi olla yhtey­dessä kaikilla tuen tasoilla (yleinen – tehos­tettu – erityi­nen tuki). Tarvit­taessa varhais­kas­va­tuk­sen erityi­so­pet­taja on mukana lasten palave­reissa.

Hyvin­voin­ti­pe­da­go­git toteut­ta­vat ennal­taeh­käi­se­vää hyvin­voin­ti­työtä, edistä­vät lasten fyysistä, psyyk­kistä ja sosiaa­lista kehitystä sekä tukevat terveel­lis­ten elinta­po­jen omaksu­mi­sessa. Motoris­ten taito­jen tukemi­nen ja kehotun­ne­kas­va­tus ovat olennai­nen osa hyvin­voin­ti­pe­da­go­gien työtä.

Hyvin­voin­ti­pe­da­go­git käyttä­vät työssään kulttuu­ri­hy­vin­voin­nin menetel­miä, joiden avulla tuetaan lasten sosio­emo­tio­naa­lista hyvin­voin­tia ja autetaan solmi­maan kaveri­suh­teita. 

Yhteys­tie­dot

Tukitii­min yhteys­tie­dot löyty­vät tämän sivun oikeasta reunasta.